התועלת בניהול סיכונים - אבטחת מידע
ניהול סיכונים הוא תהליך העוסק במתן פתרונות לארגון לצורך יצירת תשתית אפקטיבית וארוכת טווח להגנת הארגון מפני סיכונים, תוך ישום מדיניות ונהלים. ניהול סיכונים מאפשר לחברות לזהות נזקים אפשריים, להגדיר את רמת הסיכון שלהן, וליצור תהליכי פעילות יעילים. תהליך ניהול סיכונים משתנה מארגון לארגון בהתאם לאופן פעילותו ויעדיו העסקיים.
ישום נכון של ניהול סיכונים ישפר את ביצועי העסק ויכין אותו לקראת התמודדויות עם סיכונים עתידיים. יכולת שליטה באפשרות התרחשותם של אירועים העלולים לפגוע בפעילות העסקית השוטפת מספקת תועלת עסקית וכלכלית לעסק. יחד עם הכנת סקר סיכונים ודו"ח המלצות לטיפול בסיכונים אלו ניתן להכין את העסק בצורה יעילה ומיטבית לקראת התמודדות עם סיכונים אפשריים.
חישוב הסיכון בעסק נמדד על פי סבירות המימוש שלו, ברמה הטכנית, התוכניתית או הניהולית, ועוצמת הפגיעה. קיימות שתי גישות להערכת הנזק היכול להיגרם לארגון מהתממשות הסיכון: הגישה הכמותית המתייחסת למודלים כלכליים ומספריים (כמה זה יעלה לנו), והגישה האיכותית, המבוססת על ניסיון וחוות דעת של מומחים (נזק גבוה/נמוך). בביצוע סקר הסיכונים מיישמים מודלים לכימות איכותי וכמותי של הסיכונים, והנהלת הארגון יכולה לבצע הערכה על פי כל שקלול כל הנתונים, תוך חישוב עלות מול תועלת בהקצאת תקציב ומשאבים לניהול סיכונים.
תהליך ניהול סיכונים
ניהול סיכונים נכון מתבצע רק לאחר שנלקחו בחשבון כל הנתונים הקשורים לארגון. מתבצעים תהליכי מעקב אחר ביצוע הנהלים ובקרה על תהליכי ניהול הסיכונים.
בין הנתונים החיוניים לתהליך: הגדרת היעדים ויעדי המשנה שהארגון שואף אליהם. הגדרת נתוני סביבת החברה או העסק. זיהוי האיומים המשפיעים על הארגון (סקר סיכונים). ניתוח והערכה של התממשות איום וגודל הנזק, הגדרת התגובות שעל הארגון לנקוט על מנת למנוע או למזער פגיעה.
סקר סיכונים מאפשר לבצע הערכה יעילה ומדויקת יותר של סיכונים, תוך התייחסות למוקדי סיכון גבוהים. ניתנת חשיבות גבוהה לשיקולי ההנהלה להקצאת משאבים לניהול סיכונים, בהתאם לשיקולי עלות תועלת ובצורך בחסכון כספי, ולחשיבות במניעת פגיעה במוניטין הארגון. סקר סיכונים הינו כלי רב תועלת המסייע בקביעת תכנית רב שנתית ויעילה, תוך מתן מענה לדרישות ולתקנים.
סוגי סיכונים לארגון
סוגי הסיכונים משתנים בהתאם לאופן פעילותו וסביבתו העסקית של כל ארגון,
תפעוליים - פגיעה בתשתית הארגון, שינויים בארגון.
פיננסיים - סיכוני שוק, סיכוני מטבע, הפסדים, סיכוי מטבע, הונאות, אשראי, אמצעי תשלום, השקעות.
משפטיים - אי תאימות וציות לרגולציות, חשיפה לתביעות, אחריות משפטית.
תדמיתיים - פגיעה באמינות או במוניטין.
סיכונים נוספים - בטיחות, הגנה על מידע, נזקי טבע ומזג אוויר, פגיעה בנכסים פיזיים, מבנים ציוד, חומרה וטכנולוגיה, ועוד.
ניהול סיכונים אבטחת מידע
כל חברה ועסק הפועלים כיום מנהלים פעילות המחייבת אבטחת מידע. אבטחת המידע של ארגון כוללת בדיקת נכסים טכנולוגיים וסביבה פיזית של המערכות הממוחשבות, התאמת צרכי אבטחה, ונגישות והרשאה ברמות השונות של הארגון. הצורך של ארגון בניהול סיכוני אבטחת מידע קשור לאופן שבו הוא פועל: הכרת ההנהלה בחיוניות מערכות אבטחת המידע, איומי חדירה קיימים ופוטנציאלים למערכות המידע, והבנת הצורך בהקצאת משאבים לניהול סיכונים.
ניהול סיכוני אבטחת מידע הוא תחום המקיף נושאים כגון ניתוח נתונים, בדיקות יישום תהליכי הגנה על מידע, ותכנון נהלי אבטחה, בתיאום עם הפעילויות השוטפות של הארגון. יש צורך בתחקיר מעמיק של פעילויות אבטחת הארגון ברמות השונות: איסוף נתונים בתוך הארגון לצורך עדכון והתאמה של המערכות, זיהוי והתאמת צרכי רמות הרשאה ונגישות, איסוף נתוני סיכונים הקיימים מחוץ לארגון, וחישוב סיכוני האבטחה האפשריים. תהליך ניהול הסיכונים כולל בנית נהלים המתאימים לרגולציות ולתקנים, ותיאום של מערכות המידע המאובטחות לאורך זמן ובהתאם לשינויים.
ניהול סיכוני אבטחת מידע מאפשר לארגון הערכות אפקטיבית מפני איומים, תוך הבטחת שלמות וזמינות המידע. בכך מתאפשרת הגנה קבועה על מערכות המידע של החברה ועל מידע הקשור לגורמים מחוץ לחברה, דבר המסייע ליצירת אמינות ותדמית חיובית. הבחירה של ארגון בניהול סיכוני אבטחת מידע מאפשרת פתרונות לייעול המערכות המאובטחות וניטור של איומים, הימנעות מסיכונים העלולים לגרום לפגיעה כלכלית ועסקית, ופעילות מאובטחת ומיטבית בכל הרמות.
ניהול סיכונים הוא תהליך העוסק במתן פתרונות לארגון לצורך יצירת תשתית אפקטיבית וארוכת טווח להגנת הארגון מפני סיכונים, תוך ישום מדיניות ונהלים. ניהול סיכונים מאפשר לחברות לזהות נזקים אפשריים, להגדיר את רמת הסיכון שלהן, וליצור תהליכי פעילות יעילים. תהליך ניהול סיכונים משתנה מארגון לארגון בהתאם לאופן פעילותו ויעדיו העסקיים.
ישום נכון של ניהול סיכונים ישפר את ביצועי העסק ויכין אותו לקראת התמודדויות עם סיכונים עתידיים. יכולת שליטה באפשרות התרחשותם של אירועים העלולים לפגוע בפעילות העסקית השוטפת מספקת תועלת עסקית וכלכלית לעסק. יחד עם הכנת סקר סיכונים ודו"ח המלצות לטיפול בסיכונים אלו ניתן להכין את העסק בצורה יעילה ומיטבית לקראת התמודדות עם סיכונים אפשריים.
חישוב הסיכון בעסק נמדד על פי סבירות המימוש שלו, ברמה הטכנית, התוכניתית או הניהולית, ועוצמת הפגיעה. קיימות שתי גישות להערכת הנזק היכול להיגרם לארגון מהתממשות הסיכון: הגישה הכמותית המתייחסת למודלים כלכליים ומספריים (כמה זה יעלה לנו), והגישה האיכותית, המבוססת על ניסיון וחוות דעת של מומחים (נזק גבוה/נמוך). בביצוע סקר הסיכונים מיישמים מודלים לכימות איכותי וכמותי של הסיכונים, והנהלת הארגון יכולה לבצע הערכה על פי כל שקלול כל הנתונים, תוך חישוב עלות מול תועלת בהקצאת תקציב ומשאבים לניהול סיכונים.
תהליך ניהול סיכונים
ניהול סיכונים נכון מתבצע רק לאחר שנלקחו בחשבון כל הנתונים הקשורים לארגון. מתבצעים תהליכי מעקב אחר ביצוע הנהלים ובקרה על תהליכי ניהול הסיכונים.
בין הנתונים החיוניים לתהליך: הגדרת היעדים ויעדי המשנה שהארגון שואף אליהם. הגדרת נתוני סביבת החברה או העסק. זיהוי האיומים המשפיעים על הארגון (סקר סיכונים). ניתוח והערכה של התממשות איום וגודל הנזק, הגדרת התגובות שעל הארגון לנקוט על מנת למנוע או למזער פגיעה.
סקר סיכונים מאפשר לבצע הערכה יעילה ומדויקת יותר של סיכונים, תוך התייחסות למוקדי סיכון גבוהים. ניתנת חשיבות גבוהה לשיקולי ההנהלה להקצאת משאבים לניהול סיכונים, בהתאם לשיקולי עלות תועלת ובצורך בחסכון כספי, ולחשיבות במניעת פגיעה במוניטין הארגון. סקר סיכונים הינו כלי רב תועלת המסייע בקביעת תכנית רב שנתית ויעילה, תוך מתן מענה לדרישות ולתקנים.
סוגי סיכונים לארגון
סוגי הסיכונים משתנים בהתאם לאופן פעילותו וסביבתו העסקית של כל ארגון,
תפעוליים - פגיעה בתשתית הארגון, שינויים בארגון.
פיננסיים - סיכוני שוק, סיכוני מטבע, הפסדים, סיכוי מטבע, הונאות, אשראי, אמצעי תשלום, השקעות.
משפטיים - אי תאימות וציות לרגולציות, חשיפה לתביעות, אחריות משפטית.
תדמיתיים - פגיעה באמינות או במוניטין.
סיכונים נוספים - בטיחות, הגנה על מידע, נזקי טבע ומזג אוויר, פגיעה בנכסים פיזיים, מבנים ציוד, חומרה וטכנולוגיה, ועוד.
ניהול סיכונים אבטחת מידע
כל חברה ועסק הפועלים כיום מנהלים פעילות המחייבת אבטחת מידע. אבטחת המידע של ארגון כוללת בדיקת נכסים טכנולוגיים וסביבה פיזית של המערכות הממוחשבות, התאמת צרכי אבטחה, ונגישות והרשאה ברמות השונות של הארגון. הצורך של ארגון בניהול סיכוני אבטחת מידע קשור לאופן שבו הוא פועל: הכרת ההנהלה בחיוניות מערכות אבטחת המידע, איומי חדירה קיימים ופוטנציאלים למערכות המידע, והבנת הצורך בהקצאת משאבים לניהול סיכונים.
ניהול סיכוני אבטחת מידע הוא תחום המקיף נושאים כגון ניתוח נתונים, בדיקות יישום תהליכי הגנה על מידע, ותכנון נהלי אבטחה, בתיאום עם הפעילויות השוטפות של הארגון. יש צורך בתחקיר מעמיק של פעילויות אבטחת הארגון ברמות השונות: איסוף נתונים בתוך הארגון לצורך עדכון והתאמה של המערכות, זיהוי והתאמת צרכי רמות הרשאה ונגישות, איסוף נתוני סיכונים הקיימים מחוץ לארגון, וחישוב סיכוני האבטחה האפשריים. תהליך ניהול הסיכונים כולל בנית נהלים המתאימים לרגולציות ולתקנים, ותיאום של מערכות המידע המאובטחות לאורך זמן ובהתאם לשינויים.
ניהול סיכוני אבטחת מידע מאפשר לארגון הערכות אפקטיבית מפני איומים, תוך הבטחת שלמות וזמינות המידע. בכך מתאפשרת הגנה קבועה על מערכות המידע של החברה ועל מידע הקשור לגורמים מחוץ לחברה, דבר המסייע ליצירת אמינות ותדמית חיובית. הבחירה של ארגון בניהול סיכוני אבטחת מידע מאפשרת פתרונות לייעול המערכות המאובטחות וניטור של איומים, הימנעות מסיכונים העלולים לגרום לפגיעה כלכלית ועסקית, ופעילות מאובטחת ומיטבית בכל הרמות.
אריק אירית , מנכ"ל RUsafe - השקט שלכם בידיים שלנו. RUsafe הינה חברה המתמחה במתן שירותי יעוץ, אפיון, תכנון והטמעה בתחומי אבטחת מידע המגוונים. ניסיון מקצועי של 30 שנה בארגונים גדולים, ממשלתיים ופרטיים כאחד.
www.rusafe.co.il
www.rusafe.co.il